11.10.2006

Nuijakuukunen









Sama sieni on kummassakin kuvassa, sillä piti panna kaksi kuvaa, jotta blogi päivittyisi. Tämä kun ei päivitä aina, jos panen vain yhden kuvan.

Mietin aika kauan ensin, kumman panisin. Yläkuva on mielestäni teknisesti parempi, mutta alakuvassa sitten taas on enemmän perspekstiiviä ja sen myötä näkemystä. Olisi kivaa kuulla, kumpi kuva on mielestänne parempi (tai huonompi - miten vaan, sillä kritiikkiä edelleen halajaisin) ja miksi se on.

20 Comments:

At 11/10/06 6:33 ip., Blogger Iines said...

Kumma tuo syväterävyysjuttu näissä uusissa hyvissä digikameroissa. Oikein harmittaa, miksi se on automaattisesti säädetty niin pieneksi, että vain muurahaisenpää on terävä ja takaosa jo sumuinen, kuten joku kerran kuvasi Canon-kameraansa, samaa kuin minullakin on. Ihan luonnotonta.

Miksi ei voisi olla niin, että se vastaisi paremmin ihmisen normaalia näkymää, jossa kuva on kirkas eikä sumea suurimmalta osaltaan. Miksi ei olisi niin, että syväterävyysalue olisi normaalin laaja, ja halukkaat saisivat sitten pienentää sitä halutessaan?

 
At 11/10/06 7:01 ip., Anonymous Anonyymi said...

Ei se ole Canonin ominaisuus. Kyllä tuo automaatti säätää aukon kokoa valoisuuden mukaan. Eli, jos on paljon valoa niin aukko on pienempi siis syvyysterävyyttä on enempi jne.

Lähikuvissa tuo syvyysterävyyden puute kyllä aina korostuu.

Ylempi on parempi sillä siinä on myös muotoja tuon valon ansiosta.

oppimestari

 
At 11/10/06 8:20 ip., Anonymous Anonyymi said...

Juu, ei ole Canonilla vaikutusvaltaa fysiikan lakeihin noin optiikan osalta. Taitaa olla pallo enemmänkin kuvaajalla. Melko tärkeä hallittava alue.

Sillä kapealla syväterävyydellä saa aika usein varsin mielenkiintoistakin jälkeä aikaan. Mainio tapa korostaa varsinaista kohdetta ja häivyttää ylimääräiset ja häiritsevät kilkkeet. Näkisin sen enemmänkin mahdollisuutena kuin haittana.

http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field

noilla kaavoilla ei liene kovinkaan paljoa käyttöä, mutta alussa ja lopussa pari valottavaa esimerkkiä. Siihen syväterävyyteen voi tosiaan vaikuttaa kyllä.

avainsanat: polttoväli ja aukon koko

 
At 11/10/06 8:32 ip., Blogger Iines said...

Tarkoitin tuolla syväterävyyden kritiikilläni sitä, että syväterävyys on säädetty minimaalisieksi automaattiohjelmissa, joita moni käyttää. Niissä voisi olla automaattinen syväterävyys alue hieman isompi kuin nyt. On aika mahdotonta kuvata esimerkiksi kärpästä ilman että vain kärpäsen pään puolikas on tervävä, kaulasta lähtien sumeaa mössöä.

Automaattiasetuksilla saisi teknisesti korkeatasoisia kuvia, jos vain tuo syväterävyysalue olisi luonnollisempi.

Manuaalisäädöillä varmaan onnistuukin. Olen kokeillut aukon avulla kuvaamista, mutta siinä pitää osata määrittää monta muuta asiaa samalla kertaa, ei riitä, että valitset aukoksi tietyn luvun, vaan pitää tarkistaa ne kaikki muutkin seikat, jotka vaikuttavat kuvaan.

 
At 11/10/06 9:18 ip., Anonymous Anonyymi said...

Iines, usko Aleksia! Myös automaattiasennossa valon voimakkuus säätää aukon kokoa.
Kamerassasi on ainakin kolme automaattiasentoa, yksi jota tarkoitat
ei anna sinulle mitään mahdollisuutta, mutta toinen antaa sinun valita itse aukko ja toinen nopeuden ja kamerasi automaatti säätää siihen sopivan aukon tai nopeuden riippuen kumpaa käytät.
Ymmärrän kyllä hyvin mitä tarkoitat, mutta sellainen opiska taitaa olla melko mahdoton rakentaa joka toimisi ihan silmän lailla, tai ainakin se tulisi kalliiksi=)

Lisäksi siellä on monta erillaista
autoaattiohjelmaa, lähikuvaus, urheilu,maisema jne joissa on valmiiksi mietityt säädöt. Itse käytän niitä hyvin harvoin.

 
At 11/10/06 9:56 ip., Blogger Aleksi said...

Juu, avainsanaksi olisi pitänyt ehdottomasti lisätä myös valokuvauksessa jokseenkin oleellinen asia; valo. Jos ja kun sitä ei ole liikaa, aukkoa pitää suurentaa, että valotusaika pysyy järkevänä -> syväterävyys kapenee.

Rohkeasti kiekko vaan asentoon Av ja kokeilemaan miten aukon koko ja polttoväli vaikuttavat syväterävyyteen, valotusaikaan ja tarkkuuteen. Ei siinä tarvitse säätää muuta, kuin sitä aukkoa. No herkkyyttä ehkä jos valo loppuu...

Kuvaajan haluamaa syväterävyyttä ei yksikään automatiikka-asetus osaa arvata.

 
At 11/10/06 10:14 ip., Blogger Iines said...

Av, no nyt tuli selkokielellä. Kiitos vaan rohkaisusta Kootee ja Aleksi.

Hieman olen kokeillut eri aukkoja, mutta ilmeisesti juuri vaihtuva valo on sekoittanut päätäni.

Tuntuu siltä, että on pakko käyttää jalustaa (jota ei jaksa raahata mukana) kun kuvaa itse säätäen. Kuva räpsähtää nimittäin paljon hitaammin ja tärähtää herkästi.

Mutta oikeastaan vasta nyt, kun sain vinkin, että käytyä av:tä, uskallan panostaa sen käyttämiseen ja otan periaatteen, että unohdan kokonaan automaatitilat. Yrityksen ja erehdyksen kautta siis matka jatkuu.

 
At 11/10/06 10:17 ip., Blogger Iines said...

Pst Polttovälin kun vielä selvitän, voin sanoa, että varokaa mestarit.

 
At 11/10/06 10:30 ip., Anonymous Anonyymi said...

Unohda nyt hetkeksi se polttoväli=)
Muista, kun valitset AV asennossa aukon esim f22 jolloin syväterävyys on suuri niin valotusaika on yleensä varsinkin näin sykyn hämärtyessä hyvin suuri. Katso etsimestä ennen laukaisua mikä tulee suljinnopeudeksi ja jos se on esim.pienepi kuin 50 niin jalusta käyttöön. Yleensä sellainen käsinutuntuma on, että jos kuvaat zoomilla teleasennoosa niin nopeus pitää olla suurinpiirtein sama kuin POLTTOVÄLI. esim jo Zoomisi on jotain 35-200 niin tuossa telen ääriasennossa 200 niin suljinnopeus pitää olla vähintään se sama jotta kuva ei tärähdä. Tämä näin "yksinkertaistettuna". Asiaa on hiukan hankala selittää näin kirjoittamalla, tulee helposti sekava=D

 
At 12/10/06 12:25 ap., Anonymous Anonyymi said...

hyvin suuri po hyvin pitkä

 
At 12/10/06 8:46 ap., Anonymous Anonyymi said...

Molemmat kuvat ovat hyviä mutta kun kysyt kummasta,niin ylimmästä kuvsta!

 
At 12/10/06 12:09 ip., Blogger Iines said...

Ylin kuva sai selvästi äänet puolelleen. Hyvä, sillä se vahvistaa omiakin ajatuksiani.

Polttoväli-termi siis on juuri tällä hetkellä minulle hepreaa, vaikka olen kyllä sen joskus itselleni selvittänyt. Sitä ei vain käytetä opaskirjassani, ja se kait sotkee vähän.

Kootee, viimeinen selvitys on hyvä, tutkin sitä kamera kädessä. Ja teleä minulla ei vielä ole, mutta on kyllä ennen lintukuvauksia, jotka kiinnostavat suuresti.

 
At 12/10/06 12:32 ip., Blogger Liisa said...

Ylempi parempi mututuntumallakin! Käväisin oppitunnilla, taidan kopsata nuo ohjeet Wordiin itselleni. Kiitos!

 
At 12/10/06 2:56 ip., Anonymous Anonyymi said...

Hotasen oikaisun oikein, eli valotusaika on pitkä ei suuri=)

 
At 17/10/06 9:13 ap., Anonymous Anonyymi said...

Hei Iines, missä luurailet. Iskikö kovakin syysflunssa?

 
At 17/10/06 2:18 ip., Blogger Iines said...

Hei kootee, kiitos kysymästä. Iski lähinnä niskajumi, jälleen kerran. En pääse ulos kuvaamaan, ja harmittaa. Olen kuvaillut siksi sisäaarteitani.

 
At 17/10/06 2:55 ip., Anonymous Anonyymi said...

Missä kuvat?
Kävit blogillani, siellä on sinulle vastauksia.

 
At 17/10/06 10:06 ip., Blogger Iines said...

No tarkoitin noita kahta ylintä postausta, opetustaulua ja esineitä.

Huomenna menen ulos kuvailemaan.

 
At 17/10/06 10:42 ip., Anonymous Anonyymi said...

No tarkoitin noita kahta ylintä postausta, opetustaulua ja esineitä.


Siis mitä, minulla ei näy muuta kuin nuo sienet????

 
At 17/10/06 10:49 ip., Blogger Iines said...

Oho, sienten päällä on kaksi postausta, 13. ja 16. päivän jutut, ei tosin mainittavia kuvia. Mutta on niissä kommentteja, että muille näkyvät, toisessa 8 kommentia ja toisessa 11.
Onpas outoa, ettei sulle näy.

 

Lähetä kommentti

<< Home